Βασίλης Κόλλιας & Θανάσης Ντάβαρης
Ο Θανάσης έστειλε το παρακάτω βίντεο
Στη συνέχεια συναντηθηκαμε την Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015
Ο Θανάσης έχει κάνει κάποιες ζωγραφιές με θέμα την συγκρουση μιας μπάλας με ένα τοιχο.
Εμφαση στη συγκρουση της μπάλας και τις παραμορφώσεις. Υπερτονισμος των παραμορφώσεων ισως για να το νοιώσει πολύ έντονα (σε άλλα σχεδια).
Φαντάζεται τον αέρα στο εσωτερικό της μπάλας. Χειρίζεται τον αέρα λες και ο αέρας είναι και αυτος μια ξεχωριστή μπάλα που συγκρούεται εσωτερικά.
Νομιζω ότι τον έχει συναρπάσει και η ιδέα του ότι στη μηχανική «κοβουμε» (ιδεατά) ένα αντικειμενο και βλέπουμε «κατά μέρος» το τι συμβαίνει
Μας απασχολησε το ζητημα του πως σε χρονική στιγμη t ξέρουμε ταχυτητα, παραμορφωση και δυναμη και αυτά μας δινουν τι θα γινει στην χρονική στιγμή t+dt.
To παραπάνω ειναι η περιγραφη του Βασίλη για το τι θα ηταν καλο να λύσει ο Θανάσης.
Ωστοσο το πρόβλημα δεν ειναι τοσο απλό οσο φαίνεται. ο Θανάσης βέβαια έχει κανει πολλες δικές του προσπάθειες. Αγωνιζεται με την απλή μέθοδο των τριών την οποια ομως απορίπτει τελικά ως στρατηγική για τετοια προβλήματα μόνος του
Επισης οπως φαινεται στο παραπάνω αγωνιζεται να φτιάξει τον δικο του πίνακα.
Δεν ειναι ευκολο! Δεν έχει άνεση με αλγεβρικες παραστασεις και διαρκώς ανατρεχει στο "συγκεκριμένο" των αριθμών. Προσπαθει να οργανώσει μεταξυ τους μεταβλητές που αλλάζουν με διαφορετικους τρόπους (πχ η επιτάγχυνση δεν μηδενίζεται εκει που μηδενιζεται η ταχυτητα), προσπαθει να κάνει αναγωγές σε τυπους κινήσεων που ήδη ξέρει (ομαλη ταχυτητα, ομαλά επιβραδυνόμενη) όπου κάτι μένει σταθερό. Ομως εδω η δύναμη διαρκώς αλλάζει.
Υποψιάζομαι οτι αυτη η κατάσταση της αβεβαιότητας κλονίζει την εμπιστοσυνη στις "σωστες μεθόδους". Οδηγεί σε στροφή σε διαισθητικές προσεγγίσεις και άρα σε αντιλήψεις για τη δυναμη που ξεφευγουν απο τη Νευτώνια. (κάτι που δημιουργει ακομα μεγαλυτερη συγχυση). Σε κάποιο σημείο θεωρούσε οτι η δυναμη ειναι σταθερη (σαν να υπάρχει τριβη) αλλά μετα δέχτηκε την προκληση να παλέψει με την πιο δυσκολη κατάσταση.
Κρισιμο σημειο η συνδεση δυναμης και παραμορφωσης. Το ότι η δυναμη εξαρτάται μόνο από την παραμορφωση. Το ότι μπορει κανεις να ξεχάσει οτιδήποτε έχει να κάνει με το αιτιο της παραμόρφωσης. ΠΟΛΥ ΑΝΤΙΔΙΑΙΣΘΗΤΙΚΟ, γιατι συνηθως η ταχυτητα και η μαζα του "αιτιου" (εδω της μπάλας που πέφτει) μοιάζει να έχουν κυριαρχη θέση στη δυναμη (σχεδον σαν να καθορίζουν από μονο του τη δυναμη).
Είναι φανερό ότι κάνει μεγάλη προσπάθεια.(εχει και άλλα κειμενα τα οποια δεν ανεβάσαμε εδω). Ανατρέχει στις κινήσεις που γνωρίζει. Προσπαθει να τις χρησιμοποιήσει ως εφαλτήριο. Θετει δικά του υποερωτήματα και προσπαθει να τα απαντήσει. Ελέγχει τις απαντήσεις για το αν ειναι ρεαλιστικές. (ό,τι θα θελαμε ιδανικά να δουμε στους μαθητές μας)
[Βασιλης] εδώ η «Στατική» από τη μια και η «κινητική» από την άλλη συνδέονται και ο δευτερος νομος του Νευτωνα είναι ουσιαστικά ο κρικος
Το θεμα του ότι στη μηχανική τα πράγματα δουλευουν σαν γρανάζια επανέρχεται. Άλλοτε ως κάτι ενδιαφέρον και άλλοτε ως κάτι ενοχλητικο για το Θανάση και ως δυνάμει ενοχλητικό και για τους μαθητές του. Η ιδεά ότι όλα τρέχουν με ένα «προγραμμα».
Ποιο είναι το σημάδι της κατανόησης;
• Όχι η κατά τη γνώμη μας ολοκάθαρη και με εποπτικά μέσα παρουσίαση
• Όχι η κατανόηση από τους μαθητές συγκεκριμένων περιπτώσεων
• Αλλά η επιμονή τους να μην το βάζουν κάτω και να επιμένουν με ζητήματα κατανόησης, η δική τους θέση ερωτημάτων, ο δικος τους μετασχηματισμός προβλημάτων σε άλλα πιο δυσκολα ή που «πανε αλλού»
Ο Θανάσης έστειλε το παρακάτω βίντεο
Στη συνέχεια συναντηθηκαμε την Παρασκευή 13 Μαρτίου 2015
Ο Θανάσης έχει κάνει κάποιες ζωγραφιές με θέμα την συγκρουση μιας μπάλας με ένα τοιχο.
Εμφαση στη συγκρουση της μπάλας και τις παραμορφώσεις. Υπερτονισμος των παραμορφώσεων ισως για να το νοιώσει πολύ έντονα (σε άλλα σχεδια).
Φαντάζεται τον αέρα στο εσωτερικό της μπάλας. Χειρίζεται τον αέρα λες και ο αέρας είναι και αυτος μια ξεχωριστή μπάλα που συγκρούεται εσωτερικά.
Νομιζω ότι τον έχει συναρπάσει και η ιδέα του ότι στη μηχανική «κοβουμε» (ιδεατά) ένα αντικειμενο και βλέπουμε «κατά μέρος» το τι συμβαίνει
Μας απασχολησε το ζητημα του πως σε χρονική στιγμη t ξέρουμε ταχυτητα, παραμορφωση και δυναμη και αυτά μας δινουν τι θα γινει στην χρονική στιγμή t+dt.
To παραπάνω ειναι η περιγραφη του Βασίλη για το τι θα ηταν καλο να λύσει ο Θανάσης.
Ωστοσο το πρόβλημα δεν ειναι τοσο απλό οσο φαίνεται. ο Θανάσης βέβαια έχει κανει πολλες δικές του προσπάθειες. Αγωνιζεται με την απλή μέθοδο των τριών την οποια ομως απορίπτει τελικά ως στρατηγική για τετοια προβλήματα μόνος του
Επισης οπως φαινεται στο παραπάνω αγωνιζεται να φτιάξει τον δικο του πίνακα.
Δεν ειναι ευκολο! Δεν έχει άνεση με αλγεβρικες παραστασεις και διαρκώς ανατρεχει στο "συγκεκριμένο" των αριθμών. Προσπαθει να οργανώσει μεταξυ τους μεταβλητές που αλλάζουν με διαφορετικους τρόπους (πχ η επιτάγχυνση δεν μηδενίζεται εκει που μηδενιζεται η ταχυτητα), προσπαθει να κάνει αναγωγές σε τυπους κινήσεων που ήδη ξέρει (ομαλη ταχυτητα, ομαλά επιβραδυνόμενη) όπου κάτι μένει σταθερό. Ομως εδω η δύναμη διαρκώς αλλάζει.
Υποψιάζομαι οτι αυτη η κατάσταση της αβεβαιότητας κλονίζει την εμπιστοσυνη στις "σωστες μεθόδους". Οδηγεί σε στροφή σε διαισθητικές προσεγγίσεις και άρα σε αντιλήψεις για τη δυναμη που ξεφευγουν απο τη Νευτώνια. (κάτι που δημιουργει ακομα μεγαλυτερη συγχυση). Σε κάποιο σημείο θεωρούσε οτι η δυναμη ειναι σταθερη (σαν να υπάρχει τριβη) αλλά μετα δέχτηκε την προκληση να παλέψει με την πιο δυσκολη κατάσταση.
Κρισιμο σημειο η συνδεση δυναμης και παραμορφωσης. Το ότι η δυναμη εξαρτάται μόνο από την παραμορφωση. Το ότι μπορει κανεις να ξεχάσει οτιδήποτε έχει να κάνει με το αιτιο της παραμόρφωσης. ΠΟΛΥ ΑΝΤΙΔΙΑΙΣΘΗΤΙΚΟ, γιατι συνηθως η ταχυτητα και η μαζα του "αιτιου" (εδω της μπάλας που πέφτει) μοιάζει να έχουν κυριαρχη θέση στη δυναμη (σχεδον σαν να καθορίζουν από μονο του τη δυναμη).
Είναι φανερό ότι κάνει μεγάλη προσπάθεια.(εχει και άλλα κειμενα τα οποια δεν ανεβάσαμε εδω). Ανατρέχει στις κινήσεις που γνωρίζει. Προσπαθει να τις χρησιμοποιήσει ως εφαλτήριο. Θετει δικά του υποερωτήματα και προσπαθει να τα απαντήσει. Ελέγχει τις απαντήσεις για το αν ειναι ρεαλιστικές. (ό,τι θα θελαμε ιδανικά να δουμε στους μαθητές μας)
[Βασιλης] εδώ η «Στατική» από τη μια και η «κινητική» από την άλλη συνδέονται και ο δευτερος νομος του Νευτωνα είναι ουσιαστικά ο κρικος
Το θεμα του ότι στη μηχανική τα πράγματα δουλευουν σαν γρανάζια επανέρχεται. Άλλοτε ως κάτι ενδιαφέρον και άλλοτε ως κάτι ενοχλητικο για το Θανάση και ως δυνάμει ενοχλητικό και για τους μαθητές του. Η ιδεά ότι όλα τρέχουν με ένα «προγραμμα».
Ποιο είναι το σημάδι της κατανόησης;
• Όχι η κατά τη γνώμη μας ολοκάθαρη και με εποπτικά μέσα παρουσίαση
• Όχι η κατανόηση από τους μαθητές συγκεκριμένων περιπτώσεων
• Αλλά η επιμονή τους να μην το βάζουν κάτω και να επιμένουν με ζητήματα κατανόησης, η δική τους θέση ερωτημάτων, ο δικος τους μετασχηματισμός προβλημάτων σε άλλα πιο δυσκολα ή που «πανε αλλού»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου