Φυλλο

Φυλλο

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

6 Μαρτιου: Οι Μάρτυρες απο το Αμόριο της Μικράς Ασιας

Η ιστορία συντομα. Βυζαντινοί και Αραβες (το χαλιφάτο των Αββασίδων) βρισκονται σε αντιπαράθεση. Ο χαλιφης Al-Mu'tasim ( http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Mu%27tasim) διοργανώνει εκστρατεία για να κυριεύσει το Αμόριο, απο το οποιο κατάγονται οι Αυτοκράτορες της περιοδου (στη συγκεκριμένη περιοδο Αυτοκράτορας ήταν ο Θεόφιλος). Το Αμόριο πέφτει με προδοσία το 837 και δεκάδες χιλιάδες παιρνονται δουλοι. Η ζωή του Al-Mu'tasim που βρηκα στο διαδικτυο αναφέρει:

"According to al-Tabari, al-Mu'tasim now pondered extending his campaign to attack Constantinople, when the conspiracy headed by his nephew, al-Abbas, was uncovered. Al-Mu'tasim was forced to cut short his campaign and return quickly to his realm, without bothering with Theophilos and his forces, encamped in nearby Dorylaion. Taking the direct route from Amorium to the Cilician Gates, both the caliph's army and its prisoners suffered in the march through the arid countryside of central Anatolia. Some captives were so exhausted that they could not move and were executed, whereupon others found the opportunity to escape. In retaliation, al-Mu'tasim, after separating the most prominent among them, executed the rest, some 6,000 in number"

Αναμεσα σε αυτους που γλύτωσαν (ως άρχοντες) ειναι οι 42 Μαρτυρες απο το Αμοριο. Οσο βλέπω απο τη ζωη τους (http://orthodoxwiki.org/42_Martyrs_of_Amorium,  http://en.wikipedia.org/wiki/42_Martyrs_of_Amorium) οι μαρτυρες φυλακίστηκαν στη Συρια για 7 χρόνια και τελικά θανατώθηκαν το 845, οταν ζουσε ο επομενος χαλίφης Al-Wathiq, στην Samara (http://en.wikipedia.org/wiki/Samarra) που εκεινη την εποχή ήταν πρωτευουσα των Αββασίδων.


Οι Αγιοι θα μπορουσαν αν έχουν γλυτωσει τη ζωή τους. Ειχαν αρκετα προσόντα για να βρουν μια θέση στο Χαλιφάτο των Αββασίδων. Το χαλιφάτο των Αββασίδων (http://en.wikipedia.org/wiki/Abbasid_Caliphate) θεωρείται μερος της χρυσής Ισλαμικής περιόδου. 
Μήπως φοβήθηκαν απλώς τις απειλες για την μετέπειτα ζωη; Μα παρομοιες μπορει να βρεί κανεις μεταξυ των μουσουλμάνων. Μήπως ήταν το χαλιφάτο κάτι το περαστικο; Μα ειμαστε ακριβώς στη φάση της επέκτασής του και της δοξας του. Το 850μΧ φτάνει στη μέγιστη έκτασή του ενω συνεχίζει για αιώνες ακόμα. Οι χαλίφιδές του θεωρουνται εξαιρετικοι (και μάλιστα σπουδαίοι προστάτες των επιστημών και των τεχνών). Ακομα και με τη λογική της εποχής που εκθείαζε τις στρατιωτικές νικες ως σημάδια Θεικής εύνοιας είχαν λογους να αλλαξοπιστήσουν. Αλλά δεν το έκαναν.

Πάντως είναι περίεργο ότι λιγο αργοτερα το Σεπτέμβριο του 845 γινεται ανταλλαγή αιχμαλώτων:
" In A.H. 231 al-Wathiq secured an exchange of captives with the Byzantines. Al-Tabari records that 4,362 Muslims were reported freed in this exchange. This was the first time there was such a prisoner exchange since A.H. 194 (809–810) or 195 (810–811) in al-Amin's reign."
Και στο http://en.wikipedia.org/wiki/Arab%E2%80%93Byzantine_prisoner_exchanges
Η εικονα ειναι απο τον ποταμο όπου γινονται οι ανταλλαγές (ενας με ένα)

Δεν καταλαβαίνω ομως γιατι απο τη μια μεριά να γινονται κανονικές ανταλλαγές με αμοιβαιο σεβασμο στα πιστευω των αιχμαλώτων (τουλάχιστον απο την πλευρα των Βυζαντινων αλλα μαλλον και των Αράβων) και απο την αλλη να έχουμε αυτο το μαρτυριο. Για να εξαναγκάσει να γινει η ανταλλαγη; Γιατι δεν ηθελε να τους ανταλλάξει γιατι θα βοηθουσαν την αυτοκρατορία; Ήταν ο ιδιος ο Χαλίφης περιεργος; Σχεδιαζαν επανάσταση εναντιον του ξεσηκώνοντας άλλους Χριστιανους; Μήπως το προτιμησαν οι ιδιοι αφου στην Αυτοκρατορία επικράτησαν οι εικονόφιλοι και προτίμησαν να πέσουν απο τα χέρια των Μουσουλμάνων παρά των Χριστιανών μετά την επιστροφή τους; Κάτι άλλο;

Εμένα η ζωη τους, έτσι όπως παρουσιάζεται στο αγιολόγιο  μου φέρνει στο νου δυο πράγματα συνδεδεμένα με τον Καβάφη
1. Το "«Τέτοιους βγάζει το έθνος μας» θα λένε" απο το ποίημα "Υπέρ της Αχαϊκής Συμπολιτείας πολεμήσαντες" και
2. Μια αναφορά του Σεφέρη για μια συζήτηση που του ειχε μεταφέρει ενας Άγγλος λογοτέχνης με τον Καβαφη να λέει στον Αγγλο κάτι σαν  "προσέξτε μην χάσετέ το κεφάλαιό σας (capital) όπως το χάσαμε εμείς"



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου